Hvad er en ICO?

En ICO er et nyligt udfoldet koncept for crowdfunding projekter i kryptovaluta og Blockchain industrier.

ICO står for Initial Coin Offering. Det er en begivenhed, nogle gange omtalt som crowdsale, når et firma frigiver sin egen kryptovaluta med et formål med finansiering. Det udsender normalt et vist antal krypto-tokens og så sælger disse tokens til den investore, oftest i bytte for Bitcoins , men det kan også være fiat penge (almindelig valuta)

Som følge heraf får virksomheden investore til at finansiere produktudviklingen, og investorene får deres krypto-tokens aktier, som de så ejer.

Har der været mange succesfulde ICO’er?

Ja, der er flere af eksempler.

Et af de første projekt til at starte en ICO var Mastercoin . Det lykkedes at sikre $ 5 mio i bitcoins i 2013. Mange andre virksomheder fulgte eksempelet, som Ethereum i 2014, eller Waves i 2016.

ICO er en dokumenteret og effektiv måde at kickstart kryptovaluta projekter på, forudsat at produktet er efterspurgt, og der er et solidt team der arbejder på det.

Hvordan er ICO forskellige fra IPO?

Der er faktisk nogle paralleller mellem begreberne Initial Public Offering og ICO. Der er dog flere vigtige forskelle.

For det første indikerer en virksomheds aktier, der frigives under en børsnotering, altid en andel af ejerskabet i det respektive selskab. Dette er som standard ikke en sag med krypto-tokens, der sælges til offentligheden i en ICO. Crypto-tokens kan bruges til at overføre stemmebeføjelser – en større andel af tokens giver mere stemmeevne – i nogle projekter , men oftere er disse tokens det samme – valutaenheder, som du kan sende til andre brugere og bytte til andre valutaer.

Den anden afgørende forskel er, at IPO er stærkt reguleret af regeringen. Dette kræver en deltagende virksomhed at forberede store mængder papirarbejde, inden de frigiver sine aktier. Det indebærer også alvorlige konsekvenser i tilfælde af manglende overholdelse. Omvendt er kryptovaluta crowdfunding en ny scene, stort set uberørt af regeringens regulering. Det betyder, at ethvert projekt kan starte en ICO til enhver tid med lidt forberedelse, og enhver kan deltage i det og bidrage med deres penge, uanset hvilket land de er fra. Dette liberale miljø bærer både nye muligheder og risici i forhold til de mere konservative IPO’er.

Hvad mere er ICO krypto tokens godt til?

Det afhænger af det pågældende projekt. Nogle gange kan de have nogle ekstra funktioner.

Et godt eksempel er Storjcoin. Storjcoins er krypto-tokens, som blev udgivet af Storj.io under dets ICO. Storj.io er en decentraliseret opgradering af cloud storage, og når hovedproduktet frigives, vil brugerne kunne bruge Storjcoins på lagerpladsen, ud over at de også kan handle dem som enhver anden mønt. Et andet fremtrædende eksempel er Ethereum, en platform til opbygning af decentraliserede applikationer af enhver art. Selskabets tokens kaldes Ethers er aktivt brugt til at opretholde driften af ​​apps, der allerede er bygget på platformen.

I teorien kan ICO-tokens bruges til næsten alt, der vises af ingen andre end Ethereum. Spekteret af mulige anvendelser afhænger af projektets omfang.

Hvad er der i ICO for mig?

Der er mange mulige fordele ved at deltage i en ICO. Den indlysende er: Du hjælper virksomheden med at lancere sit produkt. Der er også mulighed for at lave en fortjeneste, ved at sælge ICO-tokens, efter at du har købt dem.

Ligesom med Kickstarter er hovedmålet for hver ICO-deltager at hjælpe med at finansiere et projekt, som de personligt anser interessante og tiltalende. Der er dog en ekstra mulighed for at opnå en fortjeneste i processen.

I de fleste tilfælde sælges krypto-tokens i løbet af en ICO til en fast pris denomineret i Bitcoins eller US dollars. Denne pris er ikke støttet af andet end fællesskabets tro på udviklingsholdet om at frigive et færdigt produkt på et eller andet tidspunkt i fremtiden, så det er normalt ret lavt. Efter at projektet er udviklet og lanceret, bliver tokens værdi sikret af et rigtigt arbejdsprodukt. Og det fører næsten altid til en stigning i prisen. Når dette sker, kan de originale backers sælge deres tokens for et betydeligt overskud.

For eksempel, under ICO i Ethereum i 2014 blev tokens solgt til en pris fra $ 0,3 til $ 0,4 pr. Token. Efter at projektets hovedplatform blev udgivet i juli 2015, er prisen på hvert tegn blevet steget betydeligt og nået op til 19,42 dollar på et tidspunkt. Det betyder, at nogle af de heldigste deltagere var i stand til at kræve et investeringsafkast på over 6000 procent.

Du skal dog huske på, at overskud ikke garanteres. En ICO-kampagne kan mislykkes, og i så fald returneres alle bidrag til deres afsendere. Selv om det lykkes, er der en chance for, at udviklerne ikke vil kunne levere et slutprodukt, og prisen på tokens vil aldrig gå op. Dette er en risiko for, at alle ICO-deltagere skal tage højde for, når de beslutter at bidrage til enhver kampagne.

Hvor kan jeg finde flere projekter lanceret deres egne ICO’er?

Der er platforme derude dedikeret til at gøre processen med at finde og tilslutte en ICO kampagne så let som muligt. Disse omfatter Waves, ICO Bazaar mm.

Mange Blockchain-projekter har lanceret deres ICO’er på deres egne hjemmesider. Denne praksis er underoptimeret i mange tilfælde, fordi det fører til begrænset eksponering af kampagnen. Det er ikke nemt at tiltrække mange mennesker til en destinationsside alene.

Derfor er folk begyndt at oprette platforme, som aggregerer ICO-kampagner med forskellige startups, ligesom Kickstarter eller Indiegogo gør for ikke-Blockchain-baserede projekter. Ironisk nok blev nogle af disse platforme også finansieret via deres egne ICO’er. Her er nogle af dem:

Vil ejere af projektet bare løbe væk med mine penge?

Der er ringe eller ingen garantier håndhævet af regeringen, afhængigt af landet. Men nu har de fleste virksomheder, der har lanceret deres ICO-kampagner, pålagt begrænsninger for sig selv for at give tilstrækkelige tillid og gennemsigtighed for bidragyderne.

De tidligste ICO’er var meget improviserede af sin art, med små regler eller begrænsninger. Men snart begyndte Blockchain opstartsejere at uden regeringens bestemmelser bliver det deres pligt at fastlægge de vilkår, der sikrer en tilstrækkelig tillid fra samfundet og i forlængelse af den tilstrækkelige tilstrømning af bidrag.

Dette har resulteret i en række selvpålagte begrænsninger. Her er nogle af dem:

  • Gemmer bidrag fra fællesskabsmedlemmer i escrow-tegnebøger. For at få adgang til de midler, der er gemt i en escrow-tegnebog, har ejerne brug for flere private nøgler. En af nøglerne ejes normalt af en betroet tredjepart, der ikke er involveret i projektudviklingen.
  • Etablering af en juridisk enhed for virksomheden og dokumentation af et sæt af vilkår og betingelser for ICO.

Tag et kig på den kommende ICO for Humaniq , som er et godt eksempel på en gennemtænkt kampagne. En detaljeret Whitepaper og køreplan, klart definerede mål for projektet, kommentarer fra uafhængig ekspert og det faktum, at udviklerne har valgt at afsløre deres identiteter – det er alle tegn på en legitim kampagne.

Hvordan finder man en mulig ICO-svindel?

Der er flere tegn på en potentielt bedragerisk ICO: Anonyme udviklere, manglen på en escrow-tegnebog og uklare eller urealistiske mål er blandt de mest fortællende.

Kryptovaluta samfund har været nødt til at beskæftige sig med en række scam ICO kampagner i løbet af de seneste år. Der er nogle røde flag, som er fælles for de fleste af disse kampagner og ved at opdage, hvilke kan du undgå potentielt farlige virksomheder:

  • Projektudviklerne er enten anonyme eller ukendtet. Hvis folkene bag en ICO ikke sætter deres ry på linjen, er de mere tilbøjelige til at føle sig trygge, mens de laver en fidus.
  • Ingen escrow tegnebog til bidrag. Hvis alle nøgler til bidragydernes donationer er koncentreret i ejerne af et projekt, forhindrer ingenting dem i at løbe væk med pengene.
  • Urealistiske / uklare mål. Når et projekt ikke har en klar og realistisk køreplan, betyder det, at folkene bagved ikke ved, hvad de laver, i bedste fald.
  • Manglende gennemsigtighed. I dag betragtes arbejdsprocesser i dit projekt for publikum som en industristandard i krypto. Hvis udviklerne ikke slipper kodeuddrag, demo / betaversioner af deres produkt, bag scenervideoerne eller andre former for rapporter om deres fremskridt, er det muligt, at de slet ikke har noget at vise.

Hvis du har fundet en ICO-kampagne, der viser et af de ovennævnte tegn, og især en kombination af dem, er det bedst at undgå at bidrage med nogen penge til det.

Admin

Ejer og stifter af denne side kryptovalutacentralen.dk